اختتامیه پنجمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری برگزار شد؛

مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری همزمان با هفته دولت و با حضور متخصصان علم، فناوری و نوآوری کشور و نمایندگان ۶۳ شرکت حاضر دراین دوره از جایزه برگزار گردید.

پنجمین دوره جایزه ملی مدیریت فنواری و نوآوری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر نهادهای مرتبط سه‌شنبه ۷  شهریورماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم مصطفی بغدادی، رییس دپارتمان ارزیابی جایزه،  پس از قرائت بیانیه ارزیابی  به دستاوردهای پنجمین دوره مانند آموزش و  آماده‌سازی تیم‌های ارزیابی متشکل از افراد متخصص و توانمند و ایجاد شبکه مدیریت نوآوری اشاره نمود. بغدادی همچنین گفت: بازنگری منطق ارزیابی‌ها را در دستور کار جایزه ملی قرار داده‌ایم.

در ادامه مهدی محمدی، رییس دبیرخانه علمی و اجرایی جایزه، به تحلیل وضعیت شرکت‌های حاضر در این دوره پرداخته و چگونگی عملکرد شرکت‌ها در هر یک از معیارهای توانمندساز مدل کلان جایزه  را مورد بررسی قرار داد.  سپس پانل اول با عنوان « آیا شرکت‌های ایرانی آمادگی همکاری فناورانه بین‌المللی را دارند؟» با حضور آقایان مهدی محمدی،  سروش قاضی‌نوری،  محمد نقی‌زاده و  کامران باقری برگزار شد.

بعد از اتمام پانل اول و اهدای بخش اول جوایز، مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بیان کرد که در چند سال اخیر با شکل گیری جریان اقتصاد دانش بنیان ظرفیت های خوبی در شرکت های دانش بنیان و صنعتی ایجاد شده است. الیاسی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه جایزه در سطح سه گانه «بنگاه های صنعتی و خدماتی»، «شرکت های کوچک فناوری‌محور و دانش بنیان» و « شرکت های هلدینگ» برگزار می شود، تعامل شرکت ها  با یکدیگر افزایش می‌یابد و همچنین به بلوغ آنها کمک می‌شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: این کار به فعال شدن فرآیند نوآوری در شرکت های بزرگ کمک خواهد کرد و هم اینکه موفقیت در تجاری سازی در شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان تسهیل می شود. در ادامه‌ی سخنرانی مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری معاونت علمی پانل دوم با عنوان «از بنیانگذار تا شرکت» با حضور آقایان مهدی الیاسی، امیر ناظمی، رضا زرنوخی و مجید دهبیدی‌پور برگزار شد.

در ادامه‌ مراسم، بهزاد سلطانی، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و رییس کمیته راهبری جایزه، طی سخنانی گفت: خوشبختانه از مرحله اقتصاد مبتنی بر منابع عبور کرده ایم و بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد به مرحله اقتصاد مبتنی بر بهره وری رسیده ایم و این در حالی است که باید به سمت اقتصاد مبتنی بر نوآوری حرکت کنیم. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: انتظار از شرکت های دانش بنیان بایستی منطقی و عقلایی باشد زیرا این شرکت ها چهار سال است که در حال تشکیل و فعالیت هستند و لذا نمی توان از آنها انتظار تحول اقتصادی داشت. رییس کمیته راهبری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری تصریح کرد: بر اساس شاخص های موجود رتبه کشورمان در سهولت کسب و کار ۱۲۰ است و این امر نشان می دهد که باید بسیار کار و فعالیت کنیم تا شرایط کسب و کار نیز بهبود یابد. وی با تاکید بر اینکه مسائل تجاری سازی مهمترین ضعف شرکت های دانش بنیان است، گفت: شرکت های دانش بنیان، متشکل از جمعی از نخبگان هستند که محصولی را تولید می کنید و در هنگام عرضه به بازار با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند و لذا در این مرحله نیاز زیادی به کمک دارند تا محصولشان در بازار شناخته شود.

در ادامه مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه مدیریت فناوری و نوآوری، سیدضیا هاشمی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ایجاد ۳۰ هزار شغل در مراکز رشد کشور در سال گذشته خبر داد. وی افزود: در راستای اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران باید به کشور توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی و علمی در منطقه تبدیل شود. سرپرست وزارت علوم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر مرجعیت علمی ایران در منطقه و جهان اظهار کرد: با تاکیدات سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر مرجعیت علمی کشور بیش از پیش وظیفه جامعه علمی و فناوری کشور را برای تحقق این امر مهم سنگین‌تر می‌کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص سرمایه‌های انسانی فکری و دانشی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چهار میلیون دانشجو و ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی و خیل عظیم دانش‌آموختگان دانشگاهی ظرفیت زیادی را در کشور ایجاد کرده که می‌توان با بهره‌برداری از این پتانسیل بزرگ کشور را به سمت دانش‌بنیان کردن اقتصاد و تولید سوق داد.

دکتر محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور و عضو هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، طی سخنانی در مراسم اختتامیه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری  گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی دستاوردهای ارزشمندی دارد و باید با شتاب بیشتری ادامه یابد. معاون اقتصادی رییس جمهور افزود: هر جامعه ای در حالت عادی جمعیتش افزایش می یابد و در همه ابعاد دارای رشد عادی است، ولی ما نمی توانیم به رشد عادی بسنده کنیم و باید برای جهش تدبیر نماییم. عضو هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، با تاکید بر اینکه حمایت و توسعه شرکت های دانش بنیان اهمیت زیادی دارد و این حمایت ها می بایستی با تعامل با جهان در حوزه های مختلف همراه شود، گفت: مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم رییس جمهور به اهمیت تعامل با جهان صحه گذاشتند. دکتر نهاوندیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: افرادی که در حوزه فناوری با وجود دشواری ها و سختی ها تلاش می کنند، باید دیده شوند و برگزاری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری تلاشی در این جهت است. وی افزود: کشورمان در حال نوآور محورشدن است و نقش ایرانی اعم از ایرانی داخل کشور و یا خارج کشور در عرصه فناوری دچار تحول عظیم شده است. ما باید بر این سرعت بیافزاییم و قدرشناس این فرصت باشیم، در عین حال باید نقطه ضعف های خود را هم مورد توجه قرار دهیم. متاسفانه عملکرد ما در خصوص تحقق اهداف سند چشم انداز روند مثبت نشان نمی دهد.

در ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍بخش پایانی مراسم با حضور معاون اقتصادی رییس جمهور، سر‍پرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رییس مرکز ملی فضایی ایران، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و رییس دانشگاه شهید بهشتی اهدای جوایر سطوح توانمندی و شایستگی به شرکت‌های برتر  انجام گرفت.

فهرست